تصور کنید یک فروشگاه بزرگ دارید و مشتری‌ها به جای پرداخت یکجا، چند تا چک با تاریخ‌های مختلف به شما می‌دهند.

راس‌گیری چک یعنی اینکه شما بخواهید بفهمید به طور متوسط، این چک‌ها چه زمانی وصول می‌شوند.

برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید

فرض کنید یک مشتری برای خرید یک تلویزیون، سه چک به شما می‌دهد:

  1. چک اول: یک ماه دیگر وصول می‌شود
  2. چک دوم: دو ماه دیگر وصول می‌شود
  3. چک سوم: سه ماه دیگر وصول می‌شود

راس‌گیری چک به شما می‌گوید که به طور متوسط، این مشتری پول تلویزیون را حدود دو ماه بعد می‌دهد. یعنی بخش از مبلغ را زودتر از ۲ ماه می‌پردازد و بخشی دیگر را دیرتر که متوسط آن ۲ ماه دیگر می‌شود.

به عبارت دیگر در مثال بالا، اگر مشتری یک چک به مبلغ کل خرید و به مدت دو ماه به شما پرداخت کند، از نظر حسابداری با سه چک مساوی یکسان است.

اثر مبلغ چک‌ها روی راس چک‌ها

در مثال بالا، ما فرض کردیم که مبلغ چک‌ها یکسان هستند. ولی اگر مبلغ چک‌ها با هم تفاوت داشته باشند، راس‌گیری چک با در نظر گرفتن مبلغ چک‌ها انجام می‌شود. مثلا اگر مبلغ چک اول دو برابر مبلغ چک سوم باشد، تاریخ میانگین کمتر از ۲ ماه می‌شود چون بخش کمتری از مبلغ در انتها باقی می‌ماند و مشتری عمده‌ی پول را زودتر به شما داده است.

همچنین اگر در خریدهای اقساطی، مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت گرفته شود، این مبلغ هم راس چک‌ها را نزدیک‌تر می‌کند و تعداد چک‌ها اثر کمتری روی مدت واقعی اقساط دارند.

چرا راس‌گیری چک مهم است؟

برنامه‌ریزی مالی

با دانستن تاریخ متوسط وصول چک‌ها، می‌توانید بهتر برنامه‌ریزی مالی کنید و بدانید که چه زمانی پول به حساب شما واریز می‌شود.

کنترل بدهکاران

اگر مشتری‌ها چک‌هایشان را دیرتر از موعد مقرر بدهند، می‌توانید با استفاده از راس‌گیری چک، این موضوع را زودتر متوجه شوید و پیگیری کنید.

شرایط تورمی

هنگامی که تورم در بازار وجود دارد، راس‌گیری چک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با تعیین راس چک‌ها شما متوجه می‌شوید که مشتری در حقیقت مبلغ را طی چه زمانی پرداخت کرده است و در این مدت ارزش پول چقدر کمتر شده است.

نرم‌افزار راس گیری چک

دانلود برنامه‌ی رایگان راس‌گیری چک امیب تحت ویندوز - رایگان

خلاصه

راس‌گیری چک، یک روش محاسباتی است که به شما کمک می‌کند تا میانگین موزون مبلغ و تاریخ وصول چک‌ها را محاسبه کنید و بهتر بتوانید روی خرید و فروش‌هایتان مدیریت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *