همزمان با سپری شدن زمان، الگوریتمهای رتبهبندی سایتها توسط موتورهای جستجو نیز در حال تحول و بهبود مداوم هستند، انجام SEO یا بهینهسازی موتورهای جستجو، نیز نیازمند فرآیندهای متفاوتی نسبت به گذشته است.
آنچه در ادامه مشاهده میکنید، فهرستی از آخرین روشهای بهبود SEO هستند.
کیفیت محتوا مهمتر از هر زمان دیگر
با بهبود توانایی سیستمهای هوش مصنوعی در موتورهای جستجوگر، کیفیت محتوا بیش از هر زمان دیگری قابل تشخیص توسط گوگل است. هر چه رو به جلو حرکت میکنیم، عوامل ماشینی مثل تعداد کاربرد کلمات کلیدی اهمیت کمتری پیدا میکنند و در عوض کیفیت واقعی محتوا بیشتر توسط رباتهای هوشمند گوگل قابل شناسایی و ارزیابی هستند.
سرعت و حجم سایت
سایتهایی با حجم کمتر و سرعت بیشتر، برای کاربران و گوگل جذابیت بیشتری دارند، بنابراین اگر سایت شما با یک قالب آماده طراحی شده است و هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت سرعت و حجم آن انجام ندادهاید، در این زمینه میبایست به طور جدی فعالیت کنید.
تجربه کاربری موبایل
استفاده از دستگاههای قابل حمل و موبایلها برای مرور صفحات وب روز به روز در حال افزایش است. تولید سایتی با محتوای واکنش گرا( Responsive ) از نیازهای مهم طراحی سایت در سال 2019 است. موتور جستجوی گوگل سایتهایی که در نمایشگرهای موبایل به درستی نمایش داده نمیشوند را شناسایی میکند و رتبهی منفی برای سئوی آنها در نظر میگیرد
عملکرد کاربر در صفحهی وب
معیارهایی مانند Bounce Rate و همچنین مدت زمان سپری شده در صفحهی وب عواملی هستند که میتوانند در رتبهبندی سایت شما اهمیت زیادی داشته باشند.
بهبود روشهای یافتن و دسترسی به اطلاعات و همچنین حذف عواملی که ممکن است باعث نارضایتی کاربران شوند، سبب میشود تا کاربران مدت زمان بیشتری در سایت شما باقی بمانند و صفحات بیشتری را مشاهده کنند.
عوامل رتبهبندی عمومی
عوامل عمومی مانند بکلینکها، رتبهی عمومی دامنه، مسیر حرکت کاربر و عوامل اینچنین نسبت به گذشته اثرات کمتری روی سئو باقی میگذارند. هرچند داشتن بکلینکهای با کیفیت از دامنههای معتبر همچنان اثر مثبتی روی SEO سایت شما دارند.
تمرکز روی ایجاد محتوای با کیفیت عاملی است که بیشترین اثر را روی بهینهسازی سایت شما خواهد داشت.
HTTPS به عنوان عامل رتبهبندی
گوگل به طور رسمی اعلام کرده است سایتهایی که از پروتکل https برای ارائهی محتوا استفاده کنند، رتبهی بهتری در نتایج خواهند گرفت و اثر این عامل در آینده بیشتر نیز خواهد شد. علت این موضوع حفظ امنیت کاربران است. گوگل میخواهد کاربران را به سایتهای ایمنتر هدایت کند
محتوای چندرسانهای
توجه بیشتر به تصاویر، فیلمها و سایر عناصر بصری علاوه بر بهبود کیفیت رسانه، و افزایش قدرت انتقال، رتبهی سئو را نیز افزایش میدهد.