امنیت گذرواژه‌های ذخیره شده در مرورگرها

مرورگرهای اینترنت گزینه‌هایی برای ذخیره کردن گذرواژه‌های شما در سایت‌های مختلف در اختیارتان قرار می‌دهند. با توجه به شیوه‌ی متفاوت نگهداری از این گذرواژه‌ها، دانستن چند موضوع برای حفظ حریم خصوصی ضروری به نظر می‌رسد.

مرورگرهای Internet Explorer و Google Chrome از الگوریتمی مشابه برای محافظت از گذرواژه‌ها بهره‌گیری می‌کنند. این دو مرورگر، گذرواژه‌های شما را با کمک گذرواژه‌ی تعیین‌شده در ویندوز کدگذاری می‌کنند. به عبارت دیگر، امنیت گذرواژه‌های ذخیره شده در مرورگر با امنیت گذرواژه‌ی ویندوز رابطه‌ی مستقیم دارد.

این ویژگی یک مزیت و دو اشکال در خود دارد. مزیت آن کدگذاری پیش‌فرض است. یعنی اگر کاربران برای حساب کاربری خود در ویندوز گذرواژه تعریف کرده باشند، گذرواژه‌های موجود در مرورگر هم به صورت خودکار کدگذاری می‌شوند.
اشکال نخست این سیستم عبارت است از آسیب‌پذیری کاربرانی که گذرواژه‌ی ویندوز آن‌ها ضعیف است یا اصلا گذرواژه‌ای برای سیستم‌عامل تعریف نکرده‌اند. و اشکال دوم عدم امکان حفاظت از گذرواژه‌های مرورگر در برابر کاربران یا دوستانی است که به هر شکل به حساب کاربری شما در ویندوز دسترسی دارند.

بر خلاف این دو مرورگر، Mozilla Firefox سیستمی متفاوت را برای امنیت گذرواژه‌ها به کار می‌گیرد. فایرفاکس به طور پیش‌فرض اطلاعات را کد نمی‌کند. برای حفظ امنیت، لازم است تا به منوی Tools مراجعه کنید و پس از انتخاب گزینه‌ی Options به سربرگ Security مراجعه نمایید. در این سربرگ، تیک «Use a master password» را فعال کنید تا از این پس گذرواژه‌های شما کدگذاری شوند. روشن است که امنیت گذرواژه‌های شما با امنیت گذرواژه‌ای که در این بخش مشخص می‌کنید نسبت مستقیم دارد.

اضافه کردن گذرواژه برای حفاظت از حساب‌های اینترنتی در فایرفاکس

پس از تعریف «Master Password» در فایرفاکس، نخستین بار که بخواهید رمزی را در پایگاه داده‌ی فایرفاکس ذخیره یا بازیابی کنید، این گذرواژه‌ی اصلی از شما پرسیده خواهد شد. پس از اینکه برای بار نخست گذرواژه‌ی اصلی را در مرورگر وارد نمایید، تا زمانی که مرورگر باز باشد، این رمز ذخیره خواهد شد.
اگر می‌خواهید مرورگر خود را برای استفاده‌ی کاربری دیگر در اختیار او قرار دهید، کافی است یک بار مرورگر را ببندید و باز کنید تا رمزهای عبور شما از دسترس خارج شوند.

این سیستم نیز یک اشکال دارد و آن عدم حفاظت پیش‌فرض از گذرواژه‌ها است که می‌تواند خطراتی را برای کاربران ناآگاه به همراه داشته باشد.

پیش از اینکه امنیت گذرواژه‌های خود را افزایش دهید، برای مرورگرهای مختلف نرم‌افزارهای زیر را دریافت کنید و رمزهای ذخیره‌شده‌ی خود را مشاهده کنید تا لرزه بر اندامتان بیفتد !

IE PassView
ChromePass
PasswordFox

همان‌گونه که این برنامه‌ها به سادگی می‌توانند به رمزهای شما دسترسی پیدا کنند، ویروس‌ها و تروجان‌ها هم به این اطلاعات حساس دسترسی دارند. حفظ امنیت در دنیای ارتباطات، نیازمند دانش و تلاش است. بی‌توجهی به موارد امنیتی می‌تواند خسارت‌های مادی و معنوی غیرقابل جبرانی به دنبال داشته باشد.

این نوشته در امنیت, فناوری, نرم‌افزار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>