آشنایی با Zepto.js به عنوان جایگزینی برای jQuery

Zepto.js یک کتابخانه‌ی سمت مرورگر است که می‌تواند در برخی کاربردها جایگزین مناسبی برای jQuery باشد. مهم‌ترین ویژگی Zepto، سازگاری ساختار این کتابخانه با جی‌کوئری است. به این معنی که چنانچه شیوه‌ی کدنویسی با jQuery را بدانید، شیوه‌ی کدنویسی Zepto را نیز فرا گرفته‌اید.

فلسفه‌ی Zepto

این کتابخانه در ابتدا برای ایجاد ابزاری سبک برای توسعه‌ی تحت موبایل ایجاد شد. در ادامه با اضافه شدن بخش‌های دیگر و پشتیبانی از سایر مرورگرهای مدرن، اکنون به عنوان کتابخانه‌ای قابل اعتماد برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای تحت وب به شمار می‌رود.

پشتیبانی از مرورگرهای مختلف

یکی از تفاوت‌های مهم Zepto و jQuery پشتیبانی آن‌ها از مرورگرهای مختلف است. Zepto تنها از مرورگرهای مدرن پشتیبانی می‌کند. فهرست کامل مرورگرهای پشتیبانی شده به شرح ذیل هستند:

  • Safari 6+
  • Chrome 30+
  • Firefox 24+
  • iOS 5+ Safari
  • Android 2.3+ Browser
  • Internet Explorer 10+

چنانچه نیاز به پشتیبانی از مرورگرهای قدیمی‌تر مانند IE9 وجود داشته باشد، می‌بایست از jQuery 1.x استفاده کرد.

چرا Zepto

حجم این کتابخانه در مقایسه با jQuery تقریبا یک سوم است. همچنین با توجه به عدم پشتیبانی از مرورگرهای قدیمی‌تر و عدم وجود برخی امکانات کمتر استفاده شده، سرعت عملکرد بهتری نسبت به جی‌کوئری دارد.

تفاوت‌های Zepto و jQuery

پشتیبانی از تمام ویژگی‌های jQuery هدف ایجاد Zepto نبوده است. برای مثال Selectorهای پیشرفته جی‌کوئری در Zepto وجود ندارند. اگرچه برخی از موارد پرکاربرد را می‌توان در Zepto فعال کرد.
تعدادی از بخش‌های کمتر استفاده شده در jQuery در Zepto وجود ندارند. برای مثال رده‌ی Deferred یکی از بهترین مثال‌ها است. همچنین پارامترهای اندکی از توابع ممکن است با جی‌کوئری متفاوت باشند.

کاربردهای مناسب برای Zepto

با توجه به آنچه گفته شد، دو نمونه از بهترین کاربردها برای Zepto عبارتند از توسعه‌ی ابزارهایی که در مرورگر اجرا نمی‌شوند مانند برنامه‌های موبایل و توسعه‌ی افزونه برای مرورگرها هستند.
کاربردهای دیگری مانند استفاده از نرم‌افزارهای سازمانی که کاربران محدود و شناخته شده هستند نیز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

وب‌سایت Zepto
مقاله‌ای در tutsplus

این نوشته در برنامه‌نویسی, جاوااسکریپت ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>