USBDLM – مدیریت درایو ابزارهای USB

احتمالا شما هم از ابزارهای ذخیره‌سازی قابل حمل مانند Cool Diskها، دیسک‌سخت، MP3 Player و یا گوشی موبایل خود به عنوان محلی برای ذخیره‌سازی اطلاعات بهره‌برداری می‌کنید.
اگر بخواهید از این ابزارها به عنوان محلی برای تهیه‌ی پشتیبان یا نصب نرم‌افزارهای خود بهره‌گیری کنید، لازم است تا با هر بار اتصال وسیله، درایو ثابتی به آن اختصاص یابد.
نرم‌افزار رایگان USBDLM با نصب سرویسی بر روی ویندوز، وظیفه‌ی مدیریت درایوهای اختصاص‌یافته به هر وسیله را برعهده می‌گیرد. از قابلیت‌های دیگر این برنامه امکان رزرو حروف برای درایو‌های شبکه و امکان محدودکردن دسترسی به ابزارهای خاص را می‌توان نام برد. به عبارت دیگر علاوه بر رایانه‌های شخصی، در سیستم‌های اداری نیز برای محدود کردن دسترسی به ابزارهای USB می‌توان از این برنامه استفاده کرد.

تنظیم کردن این برنامه از راه ویرایش فایل تنظیمات آن شدنی است. فایل تنظیمات برنامه با نام «USBDLM.ini» در مسیر نصب نرم‌افزار «Program Files\USBDLM» قرار می‌گیرد.

برای شروع فایلی را که برای استفاده‌ی شخصی ویرایش کرده‌ام شرح می‌دهم:

[Settings]
NoMediaNoLetter=0
WriteLogFile=0
LogFile=
LogLevel=3
 
[BalloonTips]
Enabled=1
Timeout=6000
 
[DriveLetters1]
VolumeLabel1=AMIB 1
Letter1=M
 
[DriveLetters2]
VolumeLabel1=AMIB 2
Letter1=N
 
[DriveLetters3]
Letter1=Q-Z

دو بخش «Settings» و «BalloonTips» به تنظیمات برنامه مربوط می‌شوند. توضیحات کامل این بخش‌ها به خوبی در راهنمای نرم‌افزار موجود است.

هر بخش «DriveLettersX» به یک درایو یا ابزاری جانبی اختصاص دارد. برای نمونه «DriveLetters1» را برای نخستین درایو از دیسک‌سخت قابل حمل خودم ایجاد کرده‌ام. این بخش بر اساس برچسب درایو «AMIB 1» حرف «M» را به آن اختصاص می‌دهد.

بخش‌ها به ترتیب شماره پردازش می‌شوند و چنانچه درایو متصل شده با شرط موجود در بخش همخوانی داشته باشد، ادامه‌ی پردازش متوقف می‌شود. بخش پایانی در این فایل «DriveLetters3» مربوط به سایر درایوها است که حروف «Q» تا «Z» را به آن‌ها اختصاص می‌دهد.
شرط‌های پذیرش یک درایو در این برنامه بسیار متنوع هستند. شرط‌هایی مانند وجود فایلی خاص در درایو مورد نظر، شماره سریال درایو، نوع وسیله‌ی وصل شده، حجم درایو و از همه مهم‌تر، «کاربر سیستم» که می‌تواند در سیستم‌های اداری برای محدودکردن دسترسی برخی از کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

پس از ایجاد فایل تنظیمات، لازم است تا سرویس برنامه راه‌اندازی مجدد شود. برای این کار به‌ترتیب فایل‌های «stop.cmd» و سپس «start.cmd» که در شاخه‌ی برنامه واقع شده‌اند را اجرا کنید.

از دیگر قابلیت‌های مفید این برنامه می‌توان به اجرای دستوری خاص هنگام اتصال و جدایی وسیله‌ی خارجی اشاره کرد. برای مثال شروع خودکار پشتیبان‌گیری هنگام اتصال وسیله‌ای خاص یا تهیه‌ی Log از ابزارهای متصل شده به سیستم( در سیستم‌های اداری )

پیوندها

صفحه‌ی اینترنتی برنامه
دریافت آخرین نسخه‌ی ۳۲ بیتی
دریافت آخرین نسخه‌ی ۶۴ بیتی

این نوشته در نرم‌افزار ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>