حفاظت از اطلاعات مهم

بی‌شک هر کاربر تجاری و خانگی کامپیوتر داده‌های بااهمیتی را تولید یا جمع‌آوری کرده است. بر خلاف آنچه ممکن است به نظر برسد، امنیت فیزیکی و حتی نرم‌افزاری این داده‌ها بسیار شکننده است و حفاظت از فایل‌های شخصی نیازمند دانایی و صرف هزینه است.

نگهداری ایمن از اطلاعات زمانی اهمیت خود را نشان خواهد داد که برای نخستین بار آسیبی به داده‌ها وارد شود.

حفاظت از داده‌ها در دو بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید مورد توجه قرار بگیرد. حمله‌ی ویروس‌های رایانه‌ای، سرقت اطلاعات توسط هکرها، آسیب‌های فیزیکی در رسانه‌های ذخیره‌سازی و اشتباه‌های فردی می‌توانند عواملی برای از بین رفتن اطلاعات باشند

رسانه‌های ذخیره‌سازی

وابسته به حجم و اهمیت داده‌هایی که با آن سروکار دارید و مدت زمانی که قصد نگهداری اطلاعات را دارید رسانه‌های مختلفی وجود دارند. یکی از گزینه‌های معمول و در عین حال نامناسب برای تهیه‌ی پشتیبان‌های پراهمیت CDها و DVDها هستند. هر چند عمر متوسط این دیسک‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال تخمین زده می‌شود، در عمل به دلیل آسیب‌پذیری این دیسک‌ها در برابر شرایط محیطی و کیفیت نامناسب بیشتر دیسک‌های موجود، پیش‌گویی در مورد عمر این دیسک‌ها را ناممکن می‌نماید.
با کاهش قیمت دیسک‌های سخت و فراگیرشدن انواع قابل حمل آن، یکی از ارزان‌ترین و کارآمدترین گزینه‌ها در اختیار همگان قرار گرفته است. بر اساس اهمیت اطلاعاتی که قصد نگهداری از آن را دارید حتی می‌توانید چندین نسخه از هر فایل را بر روی این دیسک‌ها ذخیره کنید.
راه حل‌های تجاری مانند NAS ها نیز قیمت زیادی ندارند و می‌توانند امنیت بالاتری برای شرکت‌ها و حتی کاربران خانگی فراهم آورند.
برخی راه‌حل‌های آنلاین نیز به تازگی فراگیر شده‌اند که دو مانع سرعت دسترسی اینترنت و نگرانی از حریم خصوصی می‌تواند در انتخاب این گزینه شک ایجاد کنند.

نرم‌افزارهای تهیه‌ی پشتیبان

پس از انتخاب سخت‌افزار مناسب، گزینش نرم‌افزار مناسب برای تهیه‌ی پشتیبان از اهمیت بالایی برخوردار است. قابلیت‌هایی که این نرم‌افزارها در اختیار کاربر قرار می‌دهند بسیار فراتر از تصور اولیه است. قابلیت‌هایی که می‌توانند در انتخاب نرم‌افزار مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • فشرده‌سازی
  • قابلیت نگهداری از فایل‌های قدیمی( آرشیو )
  • برنامه‌ریزی برای تهیه‌ی پشتیبان
  • دسترسی از طریق وب
  • حفاظت و کدگذاری نسخه‌های پشتیبان
  • رسانه‌های پشتیبانی شده
  • سرعت تهیه‌ی پشتیبان

اگر به دنبال نرم‌افزاری رایگان و قدرتمند برای تهیه‌ی پشتیبان هستید، FreeFileSync گزینه‌ای است که نمی‌توانید از کنار آن به سادگی عبور کنید.

ابزارهای رمزگزاری داده‌ها

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، یکی از خطرهایی که ممکن است اطلاعات را مورد تهدید قرار دهد، سرقت اطلاعات است. کدگذاری اطلاعات به گونه‌ای که بیشترین حفاظت ممکن فراهم شود و دسترسی به داده‌ها در کمترین زمان و به سادگی امکان‌پذیر باشد با کمک ابزارهایی ممکن است و می‌تواند نگرانی کاربران را به کمترین مقدار برساند.
نرم‌افزار TrueCrypt که ابزاری متن‌باز و رایگان است یکی از بهترین گزینه‌ها برای کدگذاری اطلاعات و دیسک‌های سخت و قابل حمل است.
هرچند نرم‌افزارهایی با رابط ساده‌تر و کارایی کمتر وجود دارند، این نرم‌افزار را می‌توان راه حل نهایی در حفاظت از داده‌ها نامید
فراموش نکنید که پیش از به‌کارگیری این برنامه، راهنمای آن را مطالعه کنید. زیرا در صورت استفاده‌ی نادرست ممکن است خود نیز قادر به بازیابی اطلاعات نباشید

این نوشته در امنیت, فناوری, نرم‌افزار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه برای حفاظت از اطلاعات مهم

  1. مجتهدی می‌گوید:

    خاطره وحشتناک ۳۰۰ گیگ من که توی پی سی سون هم ثبت شد!

    امیرجان به عنوان یه پروژه، براش آموزش تهیه کنیم؟
    ارزش کاری فوق العاده ای خواهد داشت…

    • امیرمسعود ایرانی می‌گوید:

      تقریبا هیچ کس تا یک بار آسیب نبیند موضوع تهیه‌ی پشتیبان را جدی نمی‌گیرد

      الان نرم‌افزار FreeFileSync رو به پیشنهادهای متن اضافه کردم
      به نظرم ساخت آموزش برای نرم‌افزارهایی از این دست می‌تواند مفید باشد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>