بهینه‌سازی حجم فایل‌های PNG

یکی از فرمت‌های تصویر قابل استفاده در مرورگرهای اینترنتی PNG است. بسیاری از ابزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ توانایی ذخیره‌سازی فایل‌های PNG را در خود دارند ولی با توجه به محدودیت زمانی و گاهی فنی، این فایل‌ها را تا بیشترین اندازه‌ی خود فشرده نمی‌کنند. با توجه به اهمیت حجم در سایت‌های اینترنتی، ابزارهای جانبی مختلفی برای بهینه‌سازی فایل‌های PNG توسعه پیدا کرده‌اند.
یکی از ابزارهای موجود که به شما کمک می‌کند حجم فایل‌های PNG را بیش از پیش کاهش دهید OptiPNG است. برای استفاده از این برنامه ابتدا بسته‌ی zip آن را دانلود کنید و محتویاتش استخراج کنید.
سپس فایلی متنی با با نام compress.cmd در کنار فایل اجرایی برنامه ایجاد کنید و قطعه کد زیر را درون آن قرار دهید.

optipng -nx -o7 -strip all %1

برای فشرده‌کردن فایل‌های PNG کافی‌است با کمک ماوس آن‌ها را روی فایل compress.cmd بکشید و رها کنید. توجه کنید که فایل اصلی شما فشرده خواهد شد و اگر به فایل اصلی نیاز دارید ابتدا یک کپی از آن تهیه کنید.
در فرمت PNG برای پیش‌پردازش و فشرده‌سازی می‌توان از روش‌های مختلفی بهره‌گیری کرد. دستور بالا تمامی روش‌های موجود را بررسی می‌کند و با بهترین تنظیمات ممکن فایل شما را بهینه‌سازی می‌کند.
با مطالعه‌ی راهنمای همراه بسته می‌توانید تنظیمات را به دلخواه خودتان تغییر دهید.

۶ آبان ۱۳۹۱
فشرده‌سازی فایل‌های png با کمک نرم‌افزار PngOptimizer

امروز با یک برنامه‌ی جدید به نام PngOptimizer آشنا شدم. علاوه بر رابط گرافیکی که این برنامه در اختیار کاربر قرار می‌دهد، کارایی آن در فشرده‌سازی نیز بهتر به نظر می‌رسد.
برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و دریافت نرم‌افزار اینجا کلیک کنید

۵ آذر ۱۳۹۳
در جستجوهایی که انجام دادم با یک کتابخانه‌ی جدید به نام pngquant آشنا شدم. ویژگی قابل توجه این کتابخانه نسبت به دو روش قبلی این است که فایل‌های بهینه‌سازی شده با این ابزار، می‌توانند به صورت مجزا تصویر را به صورت ۲۵۶ رنگ و شفافیت تصویر را نیز با استفاده از ۸ بیت نگهداری کنند.
در حالت معمول، بیشتر نرم‌افزارهای گرافیکی از جمله فتوشاپ، امکان ذخیره‌سازی تصاویر شفاف را در این حالت فراهم نمی‌کنند و ناچار هستید که به جای استفاده از ۸ بیت برای تصویر، از ۲۴ بیت فضا استفاده کنید در نتیجه، حجم فایل‌های ذخیره شده با نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ به طور متوسط دو برابر خروجی pngquant خواهد بود.
برای استفاده از pngquant روش‌های مختلفی وجود دارد. برای به‌کارگیری این کتابخانه در ویندوز، نرم‌افزار PNGoo توسعه پیدا کرده که می‌توانید آن را از سایت اصلی دریافت کنید.
بدیهی است که به دلیل کاهش تعداد رنگ‌های مورد استفاده، کیفیت خروجی pngquant ممکن است اندکی از خروجی فتوشاپ کمتر باشد که معمولا در بیشتر مواقع با چشم قابل مشاهده نیست.
برای مشاهده‌ی وبسایت pngquant و دریافت نرم‌افزارهای آن اینجا کلیک کنید

این نوشته در فناوری ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه برای بهینه‌سازی حجم فایل‌های PNG

  1. مهرداد - بلک بایت می‌گوید:

    امیر جان
    من از TinyPNG استفاده میکنم.نسخه خریداری شده ۵۰$ هست.
    میتونم بهت بدم استفاده گنی.

    • امیرمسعود ایرانی می‌گوید:

      سلام و تشکر
      الان ترکیب PngOptimizer و PNGoo رو استفاده می‌کنم که بیشترین فشرده‌سازی ممکن رو خروجی می‌دن

  2. واحدی می‌گوید:

    باسلام
    مطابق راهنمایی جنابعالی ، فایلی با نام compress.cmd ایجاد کردم وفایل تصویری را داخل آن درگ کردم لکن به رغم اجرای فایل ، هیچ خروجی مشاهده نشد و به نظر می رسد باید مسیر نمایش خروجی ، تعریف شود.
    ضمناً فایل تصویری با حجم ۲۵k را داخل خودبرنامه pngoptimizer درگ کردم وخروجی با حجم ۲۱k داشت.
    ضمن تشکر ، درصورت امکان راهنمایی بفرمایند.

    • امیرمسعود ایرانی می‌گوید:

      با سلام
      اگر با برنامه png optimizer مشکلی ندارید می‌توانید از همان برنامه استفاده کنید چون هم در ظاهر خروجی بهتری تولید می‌کند و هم استفاده از آن به دلیل داشتن رابط کاربری آسان‌تر است
      در مورد اول هم حتما اشکالی وجود دارد که با توجه به بودن جایگزین خوب برای آن، نیازی به صرف وقت برای برطرف کردنش نیست
      با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>