reCAPTCHA ایده‌ای انقلابی از گوگل

Captcha چیست؟

با گسترش اینترنت و افزایش روبات‌های اینترنتی که سایت‌های مختلف را با اهداف خرابکارانه و تبلیغاتی مورد تهاجم قرار می‌دهند، نیاز به استفاده از فرآیندهایی برای تشخیص درخواست‌های واقعی از درخواست‌هایی که توسط این روبات‌ها ارسال می‌شوند نیز بیشتر حس می‌شود.
یکی از پرکاربردترین ابزارها برای شناسایی درخواست‌های واقعی، نمایش تصاویر حاوی حروف و اعداد به کاربر و پرسیدن محتوای متنی تصویر از وی است.
به این گونه تصاویر Captcha گفته می‌شود.

reCAPTCHA چیست؟

آمار دقیقی در خصوص تعداد Captchaهای حل شده وجود ندارد، با این حال گفته می‌شود که کاربران اینترنتی روزانه در حدود ۲۰۰ میلیون Captcha را شناسایی می‌کنند.
در فرآیند معمول تصاویری که به کاربران نمایش داده می‌شوند، توسط رایانه‌ها ایجاد می‌گردند که این امر مستلزم پردازش بالا و خود هدفی مناسب برای حملات خرابکاران به شمار می‌رود.

reCAPTCHA ایده‌ای است که با نمایش کلمات واقعی و اسکن شده از کتاب‌های قدیمی، بخشی از مشکلات را حل کرده و از کاربران اینترنت برای شناسایی کلماتی که رایانه توانایی خواندن آن‌ها را ندارد استفاده می‌کند.
با وارد کردن درست هر کلمه، بخشی از یک کتاب، روزنامه، و یا مجله‌ی قدیمی در رایانه شناسایی و به فرمت دیجیتال ذخیره می‌شود.

reCAPTCHA چگونه کار می‌کند؟

حتما برای شما پرسش پیش آمده که اگر رایانه قادر به شناسایی کلمات اسکن‌شده نیست، چگونه می‌توان از درستی عبارت‌های واردشده توسط کاربر اطمینان حاصل نمود. پاسخ این پرسش بسیار ساده است. reCAPTCHA بر خلاف فرآیندهای معمول دو کلمه را به کاربر نشان می‌دهد، یکی کلمه‌ای شناخته شده و دیگری، کلمه‌ای ناخوانا. چنانچه کاربر کلمه‌ی شناخته‌شده را درست وارد کند، فرض بر این است که کلمه‌ی دیگر را نیز درست وارد کرده است.
حال این ابهام پیش می‌آید که اگر کاربر کلمه‌ی دوم را نادرست وارد کند نیز گوگل به هدف خود نخواهد رسید. پاسخ این ابهام نیز ساده است: گوگل برای پذیرفتن درستی یک کلمه به نتایج دریافت شده از یک کاربر اعتماد نمی‌کند. بلکه آن کلمه را برای چند کاربر دیگر نیز به نمایش در می‌آورد و چنانچه تمامی این پاسخ‌ها یکسان بودند، کلمه به عنوان شناخته شده علامت‌گذاری می‌شود.

نمونه‌های جالب

reCAPTCHA روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون تصویر را به کاربران نشان می‌دهد و در حدود ۳۰ میلیون از این تصاویر تایید می‌شوند. با توجه به اینکه این عبارت‌ها از کتاب‌های مختلف اسکن شده‌اند و محتوای آن‌ها ناشناخته است، ترکیب‌های جالبی نیز ممکن است پدید آیند در ادامه چند نمونه از آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

من کند هستم

شوهر رو دور بینداز

حوله را بیاور

تایپ نکن!
کاربری که این عبارت رو مشاهده کرده بود به پشتیبانی زنگ زده و گفته که من ۲۰ دقیقه منتظر ماندم ولی هنوز اتفاقی نیفتاده

منبع:

http://www.google.com/recaptcha
http://blog.recaptcha.net/
این نوشته در برنامه‌نویسی, فناوری ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>