خطاهای تایپی در برنامه نویسی و روش کم کردن آن

خطاهای تایپی در برنامه نویسی
اشکال‌های موجود در برنامه نویسی به چند دسته تقسیم می‌شوند که هر یک اثرات مختلف، علت‌های مختلف و راه حل‌های گوناگونی دارند. یکی از اشکال‌های متداول به طور خاص در زبان‌هایی اسکریپتی( زبان‌هایی که به صورت مستقیم یا با واسطه اجرا می‌شوند و کامپایل نمی‌شوند ) خطاهای تایپی است.

این خطاها گاهی بسیار آزاردهنده هستند به ویژه اگر در بخشی ایجاد شده باشند که خطای نحوی یا جددی ایجاد نکنند. متداول‌ترین نوع از این خطا قرار دادن تک مساوی = به جای دو مساوی == است.

هرچند راه حلی صد در صدی برای جلوگیری از این رخدادها وجود ندارد و حتی برنامه‌نویسان حرفه‌ای نیز با این دست مشکلات مواجه می‌شوند، راه حل‌های زیر می‌توانند درصد خطاهای موجود را کاهش دهند.

استفاده از ویرایشگر( Editor ) و محیط توسعه( IDE ) قدرتمند

ابزارهای پیشرفته برای توسعه‌ی نرم‌افزار امکانات زیادی در خود دارند. از جمله ایجاد خودکار کد، تغییر رنگ عبارت‌های برنامه‌نویسی، تکمیل خودکار و ارزیابی خودکار کدها. این چهار ویژگی در کنار یکدیگر به شما کمک می‌کنند هر چه کمتر با خطاهای تایپی مواجه شوید.
بسته به زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده، ابزارهای متنوعی نیز وجود دارند که می‌بایست آن‌ها را بیابید و به خوبی از آن‌ها استفاده کنید.

تایپ ده انگشتی

به عنوان یک برنامه‌نویس، دانستن روش تایپ ۱۰ انگشتی فارسی و انگلیسی روشی بسیار خوب برای جلوگیری از خطاهای تایپی است. در تایپ ۱۰ انگشتی، احتمال فشردن کلیدهای اشتباه به حداقل می‌رسد و از طرف دیگر سرعت کار توسعه نیز افزایش می‌یابد. چنانچه هنوز این مهارت را ندارید آن را جدی بگیرید. برای یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی می‌توانید از ابزارهای آنلاین متعددی که برای این کار وجود دارند کمک بگیرید.

تجربه

تجربه در هر کار می‌تواند یاری رسان باشد. بدون شک هر چه مقدار تجربه‌ی برنامه نویس بیشتر شود، احتمال رخداد خطاهای برنامه نویسی او نیز کاهش می‌یابد.

راه حل‌های فنی

برای برخی از خطاهای متداول راه حل‌هایی هم وجود دارد. برای مثال می‌توان از روش یودا برای جلوگیری از تایپ تک مساوی به جای دو مساوی استفاده کرد.

این نوشته در برنامه‌نویسی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه برای خطاهای تایپی در برنامه نویسی و روش کم کردن آن

  1. روزبه می‌گوید:

    چه موضوع جالبی!
    من خودم خیلی غلط تایپی دارم و تا به حال در مورد کم کردنش فکر نکرده بود! ایده های جالبی توی مطلب بود

    ممنون

    • امیرمسعود ایرانی می‌گوید:

      باعث خوشحالی است که مطلب مورد رضایت شما بوده است.
      چنانچه روش‌هایی خلاقانه و جدید برای جلوگیری از خطاهای تایپی سراغ دارید در کامنت‌ها درج کنید تا دیگران هم بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>