آشنایی با ۱۲ توزیع مشهور لینوکس

اوبونتو( Ubuntu )

اوبونتو در گذشته به عنوان توزیع استاندارد برای تازه‌کارها به شمار می‌آمد. ولی بر اساس جامعه‌ی کاربران، این جایگاه دیگر به اوبونتو تعلق ندارد. این جمله به معنی بی‌استفاده بودن اوبونتو نیست. به احتمال زیاد اوبونتو به همراه اولین تبلت لینوکسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مینت( Linux Mint )

این توزیع به طور خاص بهترین گزینه برای تازه‌کارها به شمار می‌رود. مینت ویژگی‌های کابرپسندی در اوبونتو ارائه کرد و GNOME 3 را توسعه داد. ترکیب این دو محیطی فوق‌العاده برای کاربران تازه‌کار و همچنین کاربران قدیمی لینوکس فراهم می‌کند.

فدورا( Fedora )

اگر به دنبال توزیعی حرفه‌ای هستید، فدورا بهترین انتخاب برای شماست.

دبین( Debian )

اگر به دنبال محیطی برای برنامه‌نویسی هستید، دبین برای شما ساخته شده است. توزیع دبین، پایه‌ی توسعه‌ی اوبونتو به شمار می‌رود. مدیریت دبین به دلیل بهره‌گیری از ابزار مدیریت بسته‌ی apt بسیار آسان است.

پاپی( Puppy Linux )

این توزیع سبک لینوکس روی سخت‌افزارهای ضعیف یا برای اجرای عملیات خاص مثل جستجوی شبکه، اجرای ماشین مجازی یا بازیابی دیسک سخت استفاده می‌شود.

اوپن سوزه( OpenSUSE )

اوپن سوزه از رابط کاربری KDE به همراه محیط مدیریتی یکپارچه بهره می‌برد. اگر به دنبال کارکردن چند زبانه هستید، این توزیع برای شما مناسب است.

سنت او اس( CentOS )

اگر به دنبال توزیعی حرفه‌ای و سازمانی هستید ولی نمی‌خواهید بهای ردهت( RedHat ) را بپردازید، بهترین گزینه برای شما «سنت او اس» است. این توزیع می‌تواند سرور میل، سرور وب، DNS، DHCP و … را اجرا و پشتیبانی کند.

ردهت( Red Hat Linux )

این توزیع برای استفاده‌های سازمانی مناسب است. ردهت نخستین شرکت لینوکسی است که سود قابل توجهی به دست آورد. با تهیه کردن ردهت، علاوه بر دریافت پشتیبانی مناسب، چندین برنامه‌ی اختصاصی برای مدیریت بخش‌های مختلف سیستم‌عامل، سرور، شبکه نیز دریافت خواهید کرد.

جنتو( Gentoo )

جنتو نیز مانند دبین حاوی بسته‌های خاص خود است. با این وجود بسته‌های جنتو از پیش کامپایل شده نیستند و روی هر سیستم به صورت مجزا باید کامپایل شوند. این توزیع برای یادگیری ویژگی‌های داخلی لینوکس مفید است.

دمن والنربل لینوکس( Damn Vulnerable Linux )

این توزیع لینوکس از روی عمد حاوی برنامه‌ها و ابزارهای کاربردی است که هر یک اشکال‌های امنیتی در خود دارند. مورد استفاده‌ی آن برای آموزش مدیران شبکه و سیستم است.

آرچ لینوکس( Arch Linux )

آرچ از سیستم انتشار منظمی پیروی می‌کند. با یک بار نصب آن می‌توانید بدون نیاز به نصب مجدد، همیشه آخرین نگارش را در اختیار داشته باشید. این نگارش ابزاری مناسب برای توسعه دهندگان است تا نکات درونی سیستم‌عامل را متوجه شوند.

کالی( Kali Linux )

این توزیع بر پایه‌ی دبین توسعه پیدا کرده است و امکان تست نفوذ را فراهم می‌کند. کالی حاوی ابزارهای مختلف نفوذ از جمله وای‌فای، پایگاه داده، و … است. کالی از APT برای مدیریت بسته‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کند.
منبع

این نوشته در عمومی ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>