آموزش اسکریپت‌نویسی NSIS

NSIS ابزاری است رایگان و قدرتمند که برای ساخت نصب نرم‌افزارهای تحت ویندوز کاربرد دارد. ویژگی‌های منحصر به فرد NSIS سبب شده تا بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری از این برنامه برای انتشار محصولات تجاری و متن‌باز خود بهره‌گیری کنند.

از مهم‌ترین کاربران NSIS می‌توان به Adobe، Firefox، McAfee، Yahoo و Alcohol اشاره کرد. فهرست کامل‌تری از کابران را در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید.

NSIS فاقد رابط کاربر است و تمامی فعالیت‌های مورد نیاز از طریق کدنویسی به انجام می‌رسند. نداشتن رابط کاربر سبب شده شروع کار با آن کمی زمانبر شود. در عوض دامنه‌ی تغییر عملکرد و سفارشی کردن رفتار برنامه گسترش یافته است.

برای آشنایی فارسی‌زبانان با این ابزار قدرتمند آموزشی را در سال ۸۶ نوشته و ویرایش کردم. این کتاب الکترونیکی با فرمت pdf در ۴۲ صفحه و به رایگان قابل دریافت است. در تولید این آموزش تلاش شده تا خواننده در کوتاه‌ترین زمان ممکن با اصول کدنویسی آشنا شود و سپس فعالیت‌های پیشرفته‌تر را فراگیری کند. کتاب با چندین تصویر، پیوست و نمونه‌ی کد همراه شده است که می‌تواند فرآیند یادگیری را سرعت بخشد.

دانلود – ۵۰۰ کیلوبایت

AMIB_NSIS_Tutorial_Persian

این نوشته در NSIS, برنامه‌نویسی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۷ دیدگاه برای آموزش اسکریپت‌نویسی NSIS

  1. زمان می‌گوید:

    امیرمسعود جان، سلام.
    وبلاگ تان در گیلامرد پیوند شد.
    اگر گاهی مطالب غیرتخصصی و همه پسندتر درباره رایانه هم بگذاری، خیلی عالی تر میشه.
    در بیشتر موارد مثلا من که رشته ام رایانه نیست، واقعا هیچ حرفی برای گفتن ندارم.
    مگر اینکه فرض بر این باشد که این وبلاگ، ویژه متخصصان رایانه است.

    • امیرمسعود ایرانی می‌گوید:

      سلام و با تشکر از لطف شما
      حقیقتش مطلب عمومی و قابل استفاده برای تمامی کاربران در اینترنت زیاد است و نیازی برای نوشتن آن احساس نکردم
      با این حال به روی چشم. سعی می‌کنم اگر مطلب عمومی که دیگران به آن نپرداخته‌اند را یافتم در آن خصوص هم بنویسم

  2. hamed می‌گوید:

    سلام. یه سوال داشتم اگه راهنماییم کنید یه دنیا ممنون میشم . چیکار کنم فایلی را که با nsis ساخته ام غیر قابل استخراج باشه . برای مثال من یه برنامه پرتابل از سایت portabe appc گرفتم وقتی خواستم فایل exe برنامه را استخراج کنم فایل فشرده شده و رمز عبور میخواست . اگه یه فیلم اموزشی برام بفرستی حاضرم هزینه اش را بپردازم . ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    • امیرمسعود ایرانی می‌گوید:

      با سلام
      مدت زیادی است که از NSIS استفاده نکرد‌ه‌ام ولی تا جایی که خاطرم هست در نسخه‌ی عادی چنین قابلیتی وجود ندارد. برای اضافه کردن این قابلیت به NSIS به احتمال زیاد لازم است تا کدهای کامپایلر و Stub برنامه تغییر کنند و این قابلیت به آن اضافه شوند.

  3. hamed می‌گوید:

    با سلام. ممنونم از این وقتی که گذاشتید و به سوال کاربر های سایتتون جواب دادین .انشاالله هر کجا که هستید موفق و پیروز باشید.

  4. ali می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید به مدیر سایت آقای امیرمسعود ایرانی . آقای ایرانی تو سایتتون کاربری سوال پرسیده که چرا نصب کننده هایی که با نرم افزار nsis ساخته میشوند به راحتی قابل extract هستند ؟ بنده هم دو سال پیش به خاطر همین موضوع تمام سایتهای ایرانی و خارجی را زیر و رو کردم ولی به نتیجه نرسیدم .البته در سایتهای خارجی مطالبی نوشته شده بود در این رابطه و لی چیزی نفهدیم . آقای ایرانی از شما و کلیه دوستانی که در این زمینه متخصص هستند خواهش میکنم یه فیلم اموزشی کوتاه و ساده در این زمینه در سایت قرار دهید. چرا که نه فقط این کاربر عزیز بلکه خود بنده وخیلی از عزیزان به دنبال همین قضیه هستند. با تشکر از مدیریت سایت

    • امیرمسعود ایرانی می‌گوید:

      با سلام
      علت اینکه فایل‌های ساخته شده با NSIS قابل استخراج هستند این است که تلاشی برای جلوگیری از این کار نشده است. اگر قصد دارید جلوی استخراج اطلاعات را بگیرید، باید برای این کار تلاش کنید و از ابزارها و روش‌هایی که در رسیدن به این هدف به شما کمک می‌کنند استفاده نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>